Kwaliteit
Ons kindvolgsysteem
De naam zegt het al: een kindvolgsysteem volgt de ontwikkeling van het kind.
De naam zegt het al: een kindvolgsysteem volgt de ontwikkeling van het kind.
In onze opvang maken we gebruik van het observatiesysteem Leerlijnen. Dit systeem stelt ons in staat om de ontwikkeling van een kind zorgvuldig in kaart te brengen. We observeren en registreren het ontwikkelverloop van jonge kinderen op verschillende ontwikkelgebieden over een langere periode. Gedurende de hele opvangtijd wordt een kind door onze pedagogisch medewerkers geobserveerd en, indien nodig, worden er schriftelijke aantekeningen gemaakt. Twee keer per jaar wordt er een digitale registratie van de voortgang van het kind ingevuld.
Indien de observaties en de resultaten van deze registratie aantonen dat een kind voor- of achterloopt in zijn ontwikkeling, zal de pedagogisch medewerker dit bespreken met de ouder(s). Op basis van deze bevindingen worden er ook acties opgenomen in het groepsplan, die gericht zijn op het ondersteunen van het kind. Daarnaast nodigen we alle ouders één keer per jaar uit voor een gesprek, waarbij we samen het invullen van de kijkregistratie bespreken.
Net als bij het kindvolgsysteem dat voor de oudere kinderen wordt gebruikt, vinden wij het van groot belang om het gehele kind te zien en vooral te kijken naar zijn eigen ontwikkeling. Bij het invullen van de registratie nemen we naast de ontwikkelgebieden taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotioneel en zelfredzaamheid, ook de betrokkenheid van het kind mee. Betrokkenheid is immers een essentiële voorwaarde voor ontwikkeling.
Bij de peuters en kleuters gebruiken we het observatiesysteem BOSOS. Dit systeem helpt ons om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen te monitoren en te ondersteunen, zodat we hen kunnen helpen hun vaardigheden in deze belangrijke ontwikkelingsfase te versterken.
In ons onderwijs volgen we de ontwikkeling van de kinderen in de groepen 1-2, in aansluiting op de opvang, via Leerlijnen. Vanaf groep 3 maken we gebruik van Parnassys om de voortgang te monitoren. Wij geloven dat de ontwikkeling van een kind veel meer omvat dan alleen taal en rekenen. Daarom kijken we bij Parnassys niet alleen naar de cognitieve aspecten, maar ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen: hoofd, hart en handen.
Kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier en in hun eigen tempo. Bij het volgen van de ontwikkeling maken we gebruik van zowel cijfers als observaties, afhankelijk van wat het beste past bij het kind. Het belangrijkste voor ons is de focus op groei, niet op prestatie. We vergelijken kinderen niet met hun klasgenoten, omdat de individuele ontwikkeling van elk kind centraal staat. Alle toets- en meetinstrumenten van Parnassys zijn afgestemd op de belevingswereld van het kind, zodat we hen kunnen aanmoedigen om zonder druk te laten zien wat ze al kunnen.